Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(48)
Forma i typ
Książki
(48)
Publikacje naukowe
(5)
Publikacje fachowe
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(54)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(11)
WP130 (św. Wincentego 85)
(43)
Autor
Zaorska Marzenna
(4)
Bartnikowska Urszula
(2)
Bębas Sylwester (1981- )
(2)
Ilnicka Renata Małgorzata
(2)
Janke Andrzej W
(2)
Karłyk-Ćwik Anna
(2)
Krasiejko Izabela
(2)
Olubiński Andrzej (1950- )
(2)
Wódz Kazimiera
(2)
Biernat Tomasz (1962- )
(1)
Blek Anna
(1)
Brągiel Józefa
(1)
Bulera Maria
(1)
Cichla Joanna
(1)
Ciesielka Marta
(1)
Denek Kazimierz (1932- )
(1)
Dworak Alina
(1)
Faliszek Krystyna
(1)
Flanz Jolanta
(1)
Godawa Grzegorz
(1)
Grotowska-Leder Jolanta
(1)
Grysińska Anna
(1)
Górniewicz Ewa (1959- )
(1)
Górniewicz Józef Henryk (1956- )
(1)
Jaraczewska Jadwiga M
(1)
Jastrząb Jadwiga (1946- )
(1)
Jędrzejko Mariusz
(1)
Kantowicz Ewa
(1)
Karwacki Arkadiusz (1977- )
(1)
Kasprzycki Grzegorz
(1)
Kempińska Urszula
(1)
Kluz Tadeusz
(1)
Kopińska Violetta
(1)
Kosakowski Czesław (1940- )
(1)
Krajewska Beata
(1)
Kruszewski Tomasz (1973- )
(1)
Leszczyńska-Rejchert Anna
(1)
Majewska Jolanta (pedagog)
(1)
Majewski Andrzej (1954- )
(1)
Malinowski Jan Adam (1954- )
(1)
Mielczarek Andrzej (1945- )
(1)
Morańska Danuta
(1)
Naumiuk Agnieszka
(1)
Parakiewicz Anna
(1)
Pawlas-Czyż Sabina
(1)
Pawlas-|Czyż Sabina
(1)
Piątek Krzysztof (1952- )
(1)
Przeperski Jarosław
(1)
Rybczyńska-Abdel Kawy Dorota. (1961- )
(1)
Sadowska Sławomira
(1)
Smolińska-Theiss Barbara (1949- )
(1)
Szczepkowski Jacek (1970- )
(1)
Wawrzkiewicz Anna. Miś Bazyli i przyjaciele
(1)
Węsierska Katarzyna
(1)
Zaborowska Judyta
(1)
Zalewski Mirosław
(1)
Zaorska Marzenna (1960- )
(1)
Żuchelkowska Krystyna
(1)
Żyta Agnieszka
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(20)
2000 - 2009
(27)
Okres powstania dzieła
2001-
(10)
Kraj wydania
Polska
(48)
Język
polski
(48)
Odbiorca
Pedagodzy
(1)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Temat
Rodzina
(6)
Młodzież
(5)
Opieka społeczna
(5)
Wychowanie w rodzinie
(5)
Dziecko
(3)
Dziecko niepełnosprawne
(3)
Niedostosowanie społeczne
(3)
Integracja społeczna
(2)
Kształcenie integracyjne
(2)
Ludzie starzy
(2)
Mowa
(2)
Młodzież trudna
(2)
Narkomania
(2)
Niepełnosprawni
(2)
Polityka społeczna
(2)
Przemoc
(2)
Rodzice
(2)
Uczniowie
(2)
Więź rodzinna
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Adaptacja społeczna
(1)
Agresywność
(1)
Alergia
(1)
Alkoholizm
(1)
Asystenci rodzin
(1)
Biblioterapia
(1)
Choroby dziedziczne
(1)
Chorzy w rodzinie
(1)
Ciąża
(1)
Cyberprzemoc
(1)
Diagnoza pedagogiczna
(1)
Domy dziecka
(1)
Domy pomocy społecznej
(1)
Duszpasterstwo więzienne
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dziecko chore nieuleczalnie
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
Edukacja medialna
(1)
Głuchociemni
(1)
Głusi
(1)
Humor
(1)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(1)
Jakość życia
(1)
Język polski
(1)
Komunikacja wspomagająca
(1)
Kształcenie
(1)
Logopedia
(1)
Małżeństwo
(1)
Metody wychowawcze
(1)
Młodociani rodzice
(1)
Młodzież szkolna
(1)
Narkomani
(1)
Nauczanie na odległość
(1)
Nauki społeczne
(1)
Niepełnosprawni umysłowo
(1)
Niepowodzenia szkolne
(1)
Opieka paliatywna
(1)
Oświata
(1)
Palenie tytoniu
(1)
Patologia społeczna
(1)
Pedagodzy resocjalizacyjni
(1)
Pedagogika
(1)
Pedagogika opiekuńcza
(1)
Pedagogika penitencjarna
(1)
Pedagogika resocjalizacyjna
(1)
Pogotowie opiekuńcze
(1)
Postawy
(1)
Praca społeczna
(1)
Programy UE
(1)
Przemoc w rodzinie
(1)
Rada rodziców
(1)
Rehabilitacja (med.)
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Resocjalizacja
(1)
Rozwód
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Samokształcenie
(1)
Separacja (prawo)
(1)
Społeczności lokalne
(1)
Stalking
(1)
Stereotyp (psychol., socjol.)
(1)
Studenci
(1)
Szkolnictwo podstawowe
(1)
Szkolnictwo podstawowe specjalne
(1)
Szkolnictwo specjalne
(1)
Szkoła Podstawowa Nr 33 Terapeutyczna (Toruń)
(1)
Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT)
(1)
Terapia zabawą
(1)
Uczniowie klas początkowych
(1)
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Toruń)
(1)
Uzależnienia
(1)
Uzależnienie od komputera
(1)
Wady rozwojowe
(1)
Wartość
(1)
Więźniowie
(1)
Wolność
(1)
Wsparcie społeczne
(1)
Wychowankowie domów poprawczych i wychowawczych
(1)
Wykluczenie społeczne
(1)
Zachowanie
(1)
Temat: czas
1989-
(5)
2001-
(3)
Temat: miejsce
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(2)
Polska
(1)
Gatunek
Opracowanie
(3)
Raport z badań
(2)
Księgi pamiątkowe
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Podręcznik
(1)
Poradnik
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(5)
48 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 303-338.
Książka Sylwestra Bębasa pt. "Rola religii w procesie resocjalizacji" posiada wymiar teoretyczny oraz praktyczny ukierunkowany przez refleksję o znaczeniu religii we współcześnie realizowanej pracy resocjalizacyjne. Już we "Wprowadzeniu" Autor zwraca uwagę na to, że ".coraz częściej dostrzega się potrzebę działalności resocjalizacyjnej, która opiera swe założenia na duchowości, religijności i praktykach religijnych. Uzasadnione wydaje się odwoływanie w resocjalizacji do właściwie ukształtowanej religijności oraz podjęcie edukacji religijnej w resocjalizacji, która może pomóc w przyjęciu norm zgodnych ze standardami życia społecznego. Działania naprawcze i odnowa życia religijnego mogą stanowić zespół środków korekcyjnych skierowanych do człowieka uwikłanego w życie przestępcze i odbywającego karę pozbawienia wolności, a odniesienie się do religii i przestrzegania praktyk życia religijnego może wzmocnić działania socjalizacyjne i resocjalizacyjne skazanych, posługi religijne mogą stanowić z kolei formę działalności resocjalizacyjnej. (.) Wzmacnianie systemu wartości, rozwijanie życia duchowego, możliwość wypełniania norm religijnych może dać szansę na trwałą resocjalizację". W tym miejscu warto też odnotować kilka uwag wyrażonych przez Recenzentów wydawniczych akcentujących walory książki. Pierwszy z nich, ks. prof. zw. dr hab. Jana Śledzianowski stwierdza: "Praca jest solidnie przygotowana w oparciu o rozległą literaturę z różnych dyscyplin wiedzy. Autor naukowo tkwi w tej problematyce i umie ją perfekcyjnie wykorzystać i włączyć w naukowy nurt licznych przedstawicieli nauki. Pracę oceniam jako prawidłowo opracowane kompendium na temat współczesnej resocjalizacji osób więzionych i nieletnich osadzonych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich z aktywnym ich udziałem w wierze religijnej, doświadczeniu Boga, wewnętrznej pracy nad odbudową postaw moralnych ku powrotowi jako ludzie wolni, kreatywni dla społeczeństwa". Z kolei w recenzji prof. UKSW dr. hab. Zdzisława Majchrzyka czytamy: "Opracowanie Sylwestra Bębasa jest wartościowe, spełnia wymogi stawiane pracom naukowym i powinno zostać opublikowane. Jakość resocjalizacji, niezależnie od postaci, którą przybiera, jest wyrazem pedagogicznego postępu. Niniejsze dzieło trzeba i można polecać każdemu, kto interesuje się nie tylko resocjalizacją, lecz szeroko rozumianą kulturą opartą o sprawdzone podstawy społeczne - a te zawarte są w systemie religijnym, do którego odwołuje się Autor. Dominująca problematyka znaczenia religii (.) nadaje nowy sens pytaniom w jaki sposób resocjalizować uwięzionych, zmieniając to co zasadnicze w strukturze osobowości - system wartości w oparciu o odniesienie jakim jest religia".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17745 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Problemy Pracy Socjalnej)
Bibliogr., netogr. s. 139-145.
Dla badaczy problematyki, studentów dyscyplin pomocowych, ale także przedstawicieli profesji realizujących na co dzień pomoc rodzinom w środowisku lokalnym.
Książka Tomasza Biernata i Jarosława Przeperskiego pt. "Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin", jak akcentuje się to we Wstępie, "ma na celu wzbudzać refleksję nad poszukiwaniem pozasystemowych rozwiązań w zakresie efektywnego wsparcia rodziny" stając się inspiracją dla wszystkich osób i instytucji troszczących się o rodzinę pojmowaną jako dobro społeczne. Dostrzega to w recenzji wydawniczej ks. dr hab. Piotr Krakowiak, który pisze: "Poprzez krytyczną analizę rzeczywistości książka ukazuje potrzebę i możliwości wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Realistycznie przedstawiona współczesna polska rodzina jest żywym elementem, której rozwój i trwanie zależą od zakorzenienia w społecznej glebie oraz warunków do jej funkcjonowania. Doświadczenie i praktyczna wiedza na temat realiów wspierania rodziny, a także prezentacja projektu centrum dla rodzin sprawiają, że książka jest cennym narzędziem dla badaczy problematyki, studentów dyscyplin pomocowych, ale także przedstawicieli profesji realizujących na co dzień pomoc rodzinom w środowisku lokalnym". Z kolei prof. dr hab. Andrzej Olubiński do zasadniczych zalet książki zalicza to, że "propozycja Projektu Centrum dla Rodzin wydaje się nowatorską alternatywą pomocy rodzinie w środowisku lokalnym, w kontekście nikłej wydolności funkcjonującego obecnie w naszym kraju w tym zakresie sytemu". Ponadto w opinii recenzenta, "zwrócenie uwagi oraz wyeksponowanie roli tzw. zdrowej rodziny jako najważniejszego komponentu środowiska, dzięki któremu możliwy jest autentyczny rozwój społeczny, kulturalny oraz ekonomiczny, zarówno w makro, jak i mikroskali. Autorzy sformułowali w tym zakresie szereg niby oczywistych, jakkolwiek ciągle aktualnych tez i twierdzeń - jakby nieco zapomnianych w najnowszej literaturze oraz badaniach nad funkcjonowaniem rodziny - mówiących m.in. o tym, iż konieczność systemowego oraz wielokierunkowego wspierania rodziny leży w interesie całego społeczeństwa. Jedno z tych twierdzeń odnosi się np. do spostrzeżenia, iż pomimo istnienia oraz działalności wielu instytucji oraz organizacji ukierunkowanych na pomoc rodzinie, w istocie od szeregu lat polska rodzina jest w coraz gorszej kondycji, coraz bardziej słabnie, coraz bardziej jest ona niewydolna lub wręcz dysfunkcyjna. Gdzie leży przyczyna tego stanu rzeczy ? - pytają Autorzy próbując krytycznie poszukać źródeł tego stanu rzeczy".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17841 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 417-448.
Książka ks. Grzegorza Godawy zatytułowana "Funkcjonowanie rodziny dziecka objętego domową opieką hospicyjną. Studium tanatopedagogiczne" jest dziełem szczególnym. Ocena ta wynika z tego, że łączy ona w sobie, w niezwykle udany sposób, dwie narracje. Pierwsza prowadzona językiem psychologii i pedagogiki, a więc w sposób naukowy, druga językiem przepełnionym wrażliwością na bezmiar ludzkiego nieszczęścia, gdy pojawia się w rodzinie nieuleczalna choroba, która dotyka dziecko. Lektura książki pozwala zorientować się, że nie jest to dziełem przypadku, Autor bowiem jest nie tylko pedagogiem-badaczem, ale i osobą zaangażowaną w opiekę hospicyjną najbardziej bezbronnych istot - dzieci oraz we wspieranie dorosłych członków ich rodzin. I właśnie funkcjonowanie rodziny - jak pisze Autor - "nieuleczalnie chorego dziecka objętego opieką domowego hospicjum stało się fundamentalnym obszarem poszukiwań empirycznych podjętych w zrealizowanym projekcie badawczym. Spośród funkcji pełnionych przez rodzinę zostały wybrane dwie, które mają szczególne znaczenie pedagogiczne: funkcja opiekuńcza i wychowawcza. Rozwój i dojrzewanie człowieka są ściśle związane z opieką i wychowaniem, a realizacja tych funkcji w rodzinie nieuleczalnie chorego dziecka ma wymiar tanatopedagogiczny". Należy też zgodzić się z Autorem, "że proces opieki i wychowania w warunkach domowej opieki hospicyjnej znacznie różni się od wychowania dziecka przebywającego w szpitalu bądź w domu, ale niekorzystającego ze wsparcia hospicjum. Dlatego potrzebne są badania, które choć w części wyjaśnią omawiane zagadnienie. Ich rolą jest nie tylko diagnoza sytuacji, ale również pomoc". I to przesłanie jest konsekwentnie realizowane na stronach prezentowanej tu monografii.Warto w tym miejscu zapoznać się chociaż z fragmentami recenzji wydawniczych, które stanowią najlepszą rekomendację zachęcającą do lektury książki:To niełatwa, bo angażująca egzystencjalnie, ale zarazem w pewnym sensie fascynująca lektura. Autor wykorzystał obszerną literaturę, głównie psychologiczno-pedagogiczną, a także na podstawie obszernych i zarazem pomysłowych badań opisał świat doznań rodzin dzieci objętych domową opieką hospicyjną. Studium ks. dra G. Godawy stanowi istotne osiągnięcie badawcze w tanatopedagogice, zatem zdecydowanie popieram jak najszybsze opublikowanie recenzowanej książki. Niewątpliwie znajdzie ona wielu czytelników. Ze względu na bogatą, interdyscyplinarną część teoretyczną będą z niej korzystali naukowcy rozmaitych dyscyplin humanistycznych, głównie pedagogowie i psychologowie. Zaś część empiryczna - stanowiąca głównie świadectwo dramatu terminalnej choroby dziecka, jak i opis rozmowy Autora z rodzicami takich dzieci - jest cennym przykładem niełatwej przecież drogi do poznania szczególnego doświadczenia przemijania.ks. prof. dr hab. Józef MakselonGodne uwagi jest przede wszystkim to, że Autor podjął zagadnienie tanatopedagogiki, dyscypliny nabierającej wagi w naukach pedagogicznych. Dał rozwiniętą analizę podstaw teoretycznych, metodologicznych i praktycznych tanatopedagogiki, a wiązanie teorii z praktyką jest pożądanym kierunkiem działań w pedagogice. Autor zilustrował analizę stosowania praktycznego podstaw tanatopedagogicznych w praktyce, poddając badaniom empirycznym i analizie wyników tych badań problematykę funkcjonowania rodziny dziecka objętego domową opieką hospicyjną. Przeprowadził niełatwe badania autorskie - nie ograniczając się do wyników badań innych autorów. Zastosował metody obserwacji uczestniczącej oraz wywiadu swobodnego, pogłębionego, co było dobrym rozwiązaniem badawczym. prof. dr hab. Stanisław Palka
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18494 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Problemy Pracy Socjalnej)
U góry okł.: Polska w Europie : ograniczenia i perspektywy : 12. ogólnopolski zjazd socjologiczny Poznań, 15-18.09. 2004.
Bibliogr. przy ref.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4650, 3282 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 49990 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4677 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Problemy Pracy Socjalnej)
Bibliogr. s. 237-245 i przy rozdz.
Wstęp * Rozdział I. Główne idee, inspiracje i założenia Dialogu Motywującego * Rozdział II. Transteoretyczny Model Zmiany - towarzysz Dialogu Motywującego * Rozdział III. Wybrane metody Dialogu Motywującego mające zastosowanie w pracy socjalnej * Rozdział IV. Elementy Dialogu Motywującego w metodycznym działaniu pracowników socjalnych * Rozdział V. Dialog Motywujący w kontekście systemowej pracy z rodziną * Rozdział VI. Dialog Motywujący w pracy z młodzieżą * Rozdział VII. Dialog Motywujący w pracy z osobami z problemem uzależnień * Rozdział VIII. Dialog motywujący w asystenturze rodziny * Rozdział IX. "Standard świadczenia pracy asystenta rodziny w m.st. Warszawa" jako przykład zastosowania elementów Dialogu Motywującego w pracy z rodzinami z wieloma problemami * Rozdział X. System interwencji i wsparcia w placówkach pomocy społecznej skoncentrowanych na ochronie dziecka i rodziny w syhtuacji przemocy - na przykładzie badań przeprowadzonych w Kanadzie
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54336 (1 egz.)
Kaucja: 0,00 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17098 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Streszcz. ang. przy pracach. Spis treści także ang.
Prezentowana praca zbiorowa przygotowana do druku przez Annę Leszczyńską-Rejchert i Ewę Kantowicz jest monografią przynoszącą egzemplifikację wyników studiów i badań teoretyczno-empirycznych nad zjawiskiem stereotypizacji osób będących w fazie starości oraz osób niepełnosprawnych. Zostały one wpisane w szerszy kontekst społeczno-pedagogiczny, co sprawia, że książka wzbudzi zainteresowanie nie tylko u pedagogów zajmujących się problematyką człowieka w okresie starości, czy też borykającego się z następstwami niepełnosprawności. Zapewne znajdzie ona uznanie i u czytelników reprezentujących także inne dyscypliny szczegółowe pedagogiki, a także socjologii, psychologii oraz innych nauk, w przypadku których w obszarze ich zainteresowania pozostaje zagadnienie stereotypizacji, czy też problemy społecznego funkcjonowania osób starych i niepełnosprawnych. Jak podkreśla w recenzji wydawniczej dr hab. Zofia Szarota - prof. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie - publikacja "jest zbiorem tekstów, merytorycznie różnych, jednak tożsamych w obszarze wyznaczonym przez tytuł pracy zbiorowej. Podjęty problem jest ważny i aktualny.Autorki przez pryzmat swej naukowej wiedzy identyfikują ważne społecznie problemy dotyczące stereotypów, podejmują rozważania nad zjawiskami stereotypizacji w aspektach pedagogicznych. (...) Przedstawiona publikacja może stać się wartościową pozycją w grupie wydawnictw pedagogicznych, z korzyścią dla szerokiego audytorium. (...) Dwa zbiorowe podmioty rozważań - osoby starsze oraz osoby niepełnosprawne, doświadczają przejawów marginalizacji społecznej. Każdy głos w dyskusji nad optymalizowaniem tego stanu rzeczy jest cenny".Całość została ujęta w trzy części:1) Starość i osoby starsze a stereotypy oraz zjawiska inkluzji i ekskluzji społecznej - inspiracje teoretyczne,2) Stereotypizacja związana z fazą późnej dorosłości w świetle badań empirycznych,3) Niepełnosprawność w aspekcie stereotypów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16718 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Problemy Pracy Socjalnej)
Bibliogr. s. 255-263 i przy rozdz.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 49993 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4375, 4374 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 50366 (1 egz.)
Kaucja: 23,49 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2867 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3719 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Pomysł tej pracy narodził się z potrzeby syntetycznego ujęcia najważniejszych elementów wiedzy o ewaluacji i badaniach ewaluacyjnych i zaprezentowania jej w praktycznych zastosowaniach. Publikacja może być przydatna zarówno dla studentów, rozpoczynających dopiero zgłębianie meandrów wiedzy na temat badań ewaluacyjnych, ale także dla praktyków, którzy realizując różnorodne programy i projekty finansowane (lub współfinansowane) ze środków unijnych, muszą umieć bądź przygotować i przeprowadzić ich ewaluację, bądź też ocenić, czy ewaluacja przeprowadzona przez zewnętrznych ekspertów została przygotowana i zrealizowana zgodnie z zasadami rzetelności badawczej. Pierwsza część książki poświęcona została ogólnym zagadnieniom definicyjnym i terminologicznym, omawia też regulacje prawne badań ewaluacyjnych w Polsce i wybranych krajach UE oraz przedstawia rozwój ewaluacji jako odrębnej dziedziny badań społecznych. W drugiej części książki znajdą Czytelnicy omówienie dwóch wybranych przykładów zastosowania badań ewaluacyjnych: w publicznych służbach zatrudnienia (ze szczególnym uwzględnieniem ich aspektów metodologicznych) oraz w projektach systemowych realizowanych w ośrodkach pomocy społecznej na terenie województwa śląskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16792 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 495-514.
Książka Urszuli Bartnikowskiej zatytułowana "Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców" - jak to podkreśla w recenzji wydawniczej prof. Aniela Korzon - "stanowi rezultat wieloletniego doświadczenia surdopedagogicznego i zainteresowania problematyką rodziny", a na jej treść "składają się także refleksje Autorki wynikające ze znajomości rodzin głuchych oraz światowego dorobku w tej dziedzinie wiedzy, jak i z własnych kontaktów ze światem głuchych oraz materiał empiryczny będący podstawą tak obszernego i wnikliwego opracowania". Również prof. Czesław Kosakowski, akcentując że rozprawa U. Bartnikowskiej wnosi znaczący wkład do tej dziedziny wiedzy, zwraca uwagę na to, że "Autorka podejmuje w książce jeden z wątków prawie nieobecnych, i zaniedbanych w surdopedagogice". Strukturę tego obszernego, liczącego 514 stron, studium stanowią trzy części, które wypełnia łącznie 10 rozdziałów. Przynoszą one interdyscyplinarne spojrzenie (od medycznego, poprzez kulturowe, a kończąc na pedagogicznym) na głuchotę. Rzutuje to niewątpliwie na wartość książki wykraczającej w swojej treści poza wąski aspekt surdopedagogiki i pozwalającej spojrzeć na tytułową kwestię również poprzez pryzmat np. pedagogiki rodziny, czy też współczesnych paradygmatów nauk społecznych. Na koniec wato ponownie przywołać fragment recenzji prof. A. Korzon, w której czytamy: "Pragnę podkreślić, iż praca dr Urszuli Bartnikowskiej stanowi cenne opracowanie dla dalszego rozwoju surdopedagogiki i pedagogiki rodziny. Jej udostępnienie surdopedagogom, rehabilitantom, studentom pedagogiki specjalnej, rodzicom jest zadaniem pilnym i ważnym".
Spis treści * Wprowadzenie * Część I Teoretyczne podstawy podjętych badań * Rozdział 1 * Uszkodzenie słuchu - aspekt medyczny * 1. Rozwój narządu słuchu i jego uszkodzenia * 2. Przyczyny uszkodzeń słuchu * 3. Pomoc medyczno-techniczna oferowana osobom z uszkodzonym słuchem * Rozdział 2 * Głuchota - aspekt społeczno-kulturowy * 1. Medyczny a społeczno-kulturowy model głuchoty - zmiana perspektywy * 2. Wyznaczniki przynależności do społeczności Głuchych * 3. Dzieciństwo - dominacja medycznego modelu uszkodzenia słuchu * 4. Dorastanie i dorosłość - odkrywanie tożsamości Głuchego * 5. Przejawy odmienności kulturowej Głuchych * 6. Głusi jako rodzice * 7. Podsumowanie * Rozdział 3 * Słyszące dzieci niesłyszących rodziców- stan literatury i badań * 1. Słyszące dzieci niesłyszących rodziców - kim są? * 2. Wyjaśnienie pojęć: CODA, OCODA, SODA * 3. Sposób porozumiewania się * 4. Relacja niesłyszący rodzic - słyszące dziecko * 5. Role pełnione przez dziecko w rodzinie * 6. Tożsamość i identyfikacja z CODA/KODA * 7. Podsumowanie * Rozdział 4 * Życie społeczne i rodzinne w świetle teorii systemów * 1. Teoria systemów w socjologii * 2. Teoria systemów w psychologii * 3. Teoria systemów w pedagogice * Część II Metodologiczne podstawy podjętych badań * Rozdział 1 * Współczesne paradygmaty w naukach społecznych * 1. Paradygmat normatywny * 2. Badania w paradygmacie normatywnym * 3. Paradygmat interpretacyjny * 4. Paradygmat interpretacyjny a jakościowe metody badań * Rozdział 2 * Filozoficzno-metodologiczne inspiracje podjętych badań * 1. Fenomenologia * 2. Fenomenografia * 3. Hermeneutyka * Rozdział 3 * Przebieg badań własnych * 1. Przedmiot, cel, problemy badawcze * 2. Zastosowane metody * Część III Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców - badania własne * Rozdział 1 * Dzieciństwo * 1. Wewnątrz rodziny * 1.1. Przedstawienie respondentów * 1.2. Sposób porozumiewania się w rodzinie * 1.3. Role pełnione przez dziecko w rodzinie * 1.4. Wykorzystywanie faktu, że rodzice nie słyszą * 1.5. Poczucie zrozumienia * 1.6. "Przedwczesna dojrzałość" * 1.7. Uświadomienie sobie odmienności * 2. Rodzina a słyszące otoczenie * 2.1. Postawy otoczenia * 2.2. Rówieśnicy * 2.3. Świat zewnętrzny a rodzina * 3. Kontakty z niesłyszącymi * 4. Rodzina w relacjach z dalszą rodziną * 4.1. Pomoc ze strony dalszej rodziny * 4.2. Spotkania z dalszą rodziną * 5. Poczucie odmienności dzieciństwa * Rozdział 2 * Dorastanie i dorosłość * 1. Aktualna sytuacja życiowa badanych * 2. Problematyka przejścia z dzieciństwa do dorosłości * 2.1. Odejście z domu * 2.2. Wybór partnera życiowego * 3. Dorosłe życie badanych * 3.1. Kontakty z niesłyszącymi * 3.2. Ponowna akceptacja głuchoty * 3.3. Znajomość języka migowego * 3.4. Głuchota w oczach badanych * 3.5. Postrzeganie społeczności głuchych * 3.6. Kontakty z innymi słyszącymi dziećmi niesłyszących rodziców * 3.7. Poczucie odmienności * 4. Ocena wpływu rodziców niesłyszących i innych niesłyszących na życie * Refleksje końcowe * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53480 (1 egz.)
Kaucja: 45,24 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6008 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okł.: Internet, gry, cyberstalking, cyberprzemoc.
Bibliogr. s. 203-226.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54694 (1 egz.)
Kaucja: 25,50 zł
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8820 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4282, 4281, 4653 (3 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 151-160.
Książka jest dojrzałym studium empirycznym podejmującym problematykę jakości życia dziecka z alergią ze szczególnym zwróceniem uwagi na środowisko rodzinne,które w znacznym stopniu determinuje tę jakość życia u dzieci.
Rozdział I. Wybrane koncepcje teoretyczne oraz definicja zdrowia i choroby * 1. Paradygmaty zdrowia w naukach o człowieku * 2. Społeczno-środowiskowe uwarunkowania zdrowia * 3. Definicje choroby w świetle literatury przedmiotu * Rozdział II. Choroba przewlekła w perspektywie rozwoju człowieka * 1. Rozwój psychomotoryczny dziecka w młodszym wieku szkolnym * 2. Rozwój dziecka z chorobą przewlekłą * Rozdział III. Alergia u dzieci * 1. Pojęcie alergii i atopii * 2. Przebieg najczęstszych chorób alergicznych u dzieci * 3. Jakość życia w chorobach alergicznych * Rozdział IV. Metodologia badań * 1. Założenia metodologiczne badań własnych * 2. Dobór grupy badawczej i charakterystyka demograficzno-społeczna badanych rodzin * Rozdział V. Środowisko rodzinne jako wyznacznik jakości życia dziecka z alergią - analiza wyników badań * 1. Status materialny rodziny a zaspokojenie potrzeb egzystencjalnych dziecka * 2. Reakcja rodziny na chorobę dziecka a postawy rodzicielskie... * 3. Realizacja funkcji opiekuńczo-zabezpieczającej rodziny z dzieckiem chorym * 4. Specyfika funkcji socjalizacyjnej rodziny z dzieckiem chorym * 5. Styl życia rodziny dziecka z alergią * 6. Dziecko chore w grupie rówieśniczej i w środowisku szkolnym * Rozdział VI. Edukacja zdrowotna rodzin dzieci chorych przewlekle * 1. Promocja zdrowia - założenia i cele * 2. Edukacja zdrowotna w promocji zdrowia * 3. Edukacja pacjenta i rodziny * 4. Samopomoc i stowarzyszenia chorych na astmę oskrzelową i alergię * Rozdział VII. Wybrane indywidualne przypadki rodzin dzieci alergicznych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17698 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 111-115.
Rozdział I Psychopedagogiczne aspekty samokształcenia * Rozdział II Metodyczne aspekty samokształcenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1520 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 273-279.
Książka Ewy Górniewicz to obszerne studium, którego lektura pozwala czytelnikowi w przystępny sposób poznać teoretyczne oraz metodyczne założenia diagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu. Jej treść została ujęta w trzy rozdziały. Pierwszy z nich przynosi m.in. ogląd takich kwestii jak: czytanie i pisanie w ujęciu behawioralnym, funkcjonalna analiza tego procesu, a także jego neuroanatomiczna organizacja. Omówione zostały tu ponadto trudności w czytaniu i pisaniu ze szczególnym uwzględnieniem dysleksji rozwojowej. W kolejnym rozdziale obszernej analizie poddano nie tylko samą istotę diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu - jej pojęcie, definicje, cele i zasady - ale i zaprezentowano typy diagnoz odnoszących się do tytułowej kwestii. Naświetlono także podstawy prawne diagnozy pedagogicznej, co ma niebagatelne znaczenie dla pedagogów i psychologów szkolnych oraz zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Szczególną wartość, zwłaszcza dla wspomnianych tu praktyków, posiada rozdział trzeci, w którym Autorka skupiła się na procesie pedagogicznego diagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu najmłodszych uczniów szkół podstawowych, dodatkowo różnicując podejście dla uczniów klas I oraz uczniów klas II-III. W centrum uwagi znalazły się wskazania dla terapeuty pedagogicznego realizującego postępowanie badawcze w zakresie badania mowy i języka, znajomości liter w izolacji, czytania oraz pisania. Dopełnieniem tego są zamieszczone w formie aneksu autorskie narzędzia przydatne w realizacji badania, stanowiące samoistną wartość rekomendowanej książki. Zauważyła to także w recenzji wydawniczej dr hab. Krystyna Żuchelkowska - profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, w której m.in. czytamy: ".Dzieciom mającym trudności w czytaniu i pisaniu trzeba pomóc. Aby pomoc ta była skuteczna, najpierw należy rozpoznać trudności w czytaniu i pisaniu, co wcale nie jest łatwe. Dlatego też dobrze się stało, że Pani dr Ewa Górniewicz zajęła się problematyką związaną z diagnozowaniem trudności w czytaniu i pisaniu. Jest to problematyka o istotnym znaczeniu dla edukacji wczesnoszkolnej, chociażby z tego powodu, że w czasach współczesnych od 10 do 15 uczniów danego rocznika ma trudności w czytaniu i pisaniu. (.) Uznanie i szacunek budzi fakt, że wszystkie narzędzia do zdiagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu Autorka opracowała samodzielnie, dbając o to, by spełniały warunki obiektywności i standaryzacji. (.) Przedłożona do recenzji wydawniczej książka Pani dr Ewy Górniewicz w pełni zasługuje na opublikowanie. Jej treść w pełni odpowiada tematowi określonemu w tytule. Pokazuje, że chcąc świadomie oraz z dobrym skutkiem likwidować trudności w czytaniu i pisaniu, należy je rozpoznać na określonym etapie edukacyjnym. Daje to podstawę do stwierdzenia, że książka będzie dobrze służyła nauczycielom wczesnej edukacji i kandydatom do tego zawodu, a także rodzicom, którzy pomagają dzieciom w opanowaniu umiejętności czytania i pisania".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19374 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej